X
تبلیغات
رایتل

دانلود فایل صوتی

دانلود فایل تصویری

زمانی که درگیر پیش نویس زندگی خود می شویم روند یا رفتاری ایجاد می شود که نتیجه این روند ها حالت  بی لذتی٬ بدون عشق و مهر  و بی فکری است. زندگی سالم با لذتمندی سالم، با عشق اصیل و مهر مناسب وفکر وتفکر (که خود نوعی مراقبه و عبادت است) ما را به سمتی می برد که برای خود٬ دیگران و دنیایی که در آن هستیم بهترین اثر را داشته باشیم و این چند دهه ی سریع تمام شونده را به بهترین نحو زندگی کنیم. پیش نویس واقعیت را تحریف می کند وما را درچارچوب مرجع ناکارآمد خود (تصمیمات پیش نویسی) قرار میدهد روندهای پیش نویسی مانع رسیدن به لذتمندی سالم٬ مهر اصیل و تفکر نظام مند که به حل مسئله می انجامد می شود. ما در هرکجا که باشیم با هر سن و فرهنگ و زبانی 6 روند پیش نویسی به شکلی یکسان در ما به جریان می افتد.

روند پیش نویسی " تا ":

زندگی کردن را شروع نمی کنیم تا فلان اتفاق رخ بدهد! یک جور توجیه ودلیل تراشی در واقع یک سازوکار دفاعی برای آنکه اضطراب درونی خود را نبینیم. در زیر این "تا " ترس از زندگی کردن است. مهمترین رانه فعال در این روند "کامل باش" است و در زیر آن مهارها. ما معمولا مهارها را در سطح ناخودآگاه خود سرکوب می کنیم تا در سطح خودآگاه آنها را تجربه نکنیم تجربه ی آنها در سطح خودآگاه برابر است با احساسات دردناک پیش نویسی.

 

کسی که روند "تا" را دنبال می کند معمولا بعد از یک تا تای دیگه ای را شروع می کند.

ممکن است "تا" را به چیزهای کوچک که قرار نیست برای آنها هزینه ای هم بدهد تعمیم دهد.

" - بیا باهم حرف بزنیم  - بزاراینجا رو جارو بزنم "

" - بیا بریم سینما - بزارخونه رو تمیز کنم "

روند پیش نویسی "تا" می تواند از کوچکترین چیزها باشد تــــــــــا بزرگ ترین اهداف زندگی.

روند "تا" با هدف سالم متفاوت است. وقتی کسی هدف دارد از طریق بالغ خود (نه تحت تاثیر پیش نویس ) تصمیم می گیرد که برای رسیدن به هدف چه تلاش هایی باید انجام دهد ٬چه بهایی باید پرداخت کند (قانون نظام ارزشی است که هرچیزی که بدست می آوریم چیزهایی را باید از دست بدهیم) ودر کنار آن از زندگی لذت می برد. تعیین هدف و رضایت در زندگی کاملا فردی است. طرف دیگر این روند رها کردن تمامی اهداف است زندگی بی فکر٬ کودک مابانه و والد گریزانه است که نتیجه آن ناکامی است.

" جیک جیک مستونت بود٬ فکر زمستونت بود"

ایجاد تعادل در زندگی ارزشمند است تعادل بین آنچه که خود می خواهیم و آنچه که دیگران انتظار دارند٬ آنچه که می توانیم وآنچه که نمی توانیم٬ بین ارتباط و انزوا٬آزادی و مسئولیت پذیری٬ زندگی و مرگ٬ بامعنایی و بی معنایی. حضور بالغ درون ما برای پاسخ به اکنون و اینجا برای حل تعارض ها یا حداقل پذیرش تضادها ما را به سمت تعادل سوق می دهد نتیجه ی این تعادل رشد خواهد بود ولی در هرکدام که گیر بیافتیم و از تعادل خارج شویم آسیب خواهیم دید. درگیری پیش نویسی ما را از تعادل خارج می کند.  

"چنان برای آینده برنامه ریزی کن که گویی هرگز نمیمیری و چنان آماده مرگ باش که گویی لحظه های آخر عمر را سپری می کنی." حضرت علی علیه السلام

راه حل رهایی از روند " تا ": اگر تا اینجای زندگی درگیر "تا" بودید از اینجا به بعد را موهبتی بدانید٬ گذشته را رها کنید ٬نگاه کنید به امروز و حرکت به سمت آینده. همین امروز به خود یک فرصت زندگی بدهید قراردادی واضح و روشن ببندید که چی می خواهید، نه اینکه چی نمی خواهید (مغز ما "چی نمی خواهم" را نمی فهمد). این فکر را کنار بگذارید که باید چیزی  را کامل حل و فصل کنم بعد زندگی را شروع کنم و از طرفی ببینید که کجا درگیر روند "تا" هستید (در رابطه ٬تحصیلات ٬شغل ٬سن و ...)

باور داشته باشید که لحظه ای که هم اکنون در حال سپری کردن آن هستیم با ارزشترین دارایی ماست چون بودن خودرا در آن درحال تجربه کردن هستیم.انتظار نداشته باشید که تغییرات به سرعت رخ دهند اگر چنین باشد به سرعت هم به حال اول رجعت می کنند آهسته آهسته حرکت کنید.

احساس ارزشمندی در درون کودک درون ماست با تولد ما بدنیا می آید ولی طی زمان تحت تاثیر مهارها آسیب می بیند و با انجام ها وکارهای ما (Doing) بالا نمی رود. پول ٬موقعیت اجتماعی و ... موضوعات مهمی هستند ولی عزت نفس پایه ای تر و عمیق تر از اینهاست. فردی که به واسطه ی تیترها (عنوان ٬مقام ٬ماشین و ...) احساس ارزشمندی می کند (احساس ارزشمندی او به پیش نویس " تا " وابسته است ) منبع کنترل او برای احساس ارزشمندی خارج از خود او و وابسته است به آنچه که بعنوان تیتر برای خود در نظر گرفته است. این فرد عمیقا در درون خود احساس ارزشمندی نمی کند و با کوچکترین محرکی بازی ها را شروع می کند. آنچه که رابطه را سالم نگه می دارد عزت نفس است .

با تشکر از خانم نازنین سادات ملکوتی بابت گرداوری این مطلب
نظرات (9)
چهارشنبه 25 آذر 1394 ساعت 14:08
من آدمی هستم که عمیقا به خاطر داشتن مهار نزدیک نباش در رنج هستم.این مهار انقدر در من ریشه دوانده که حتی نمیتونم شوهرم رو به عنوان بخشی از زندگیم بپذیرم و باهاش صمیمی بشم و بتونم مهر اصیلی به اون داشته باشم.بعد از 8سال زندگی با هم همچنان اونو یه غریبه میدونم و ترس از نزدیک شدن بهش دارم و اصلا نمیتونم نزدیک بشم.حالا که دارم بچه دار میشم اوضاع داره برام خیلی سخت میشه.واقعا نمیدونم چطوری این مساله رو حل کنم.خواهش میکنم کمکم کنید.
جمعه 20 شهریور 1394 ساعت 19:09
برنامتون حرف ندااااااره.من عاشق برنامتونم
یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 20:44
واقعا دمتون گرم
مباحثی که دکتر بابایی زاد مطرح میکنن خیلی مفیده...
سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 01:31
سلام دوست عزیز....واقعا صمیمانه از این کار زیباتون تشکر میکنم و از خداوند مهربان بابت این کار بسیار عالیتون بهترینها رو درخواست دارم...این مطالبی که زیر هر برنامه قید کرده اید خلاصه ای از مباحثه همون قسمته؟
پاسخ:
سلام. خواهش می کنم. شما بسیار لطف دارین. بله، هر خلاصه مربوط به همون قسمته
دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 14:44
عزیزم دستت درد نکنه که زحمت میکشی و این صحبتای ارزشمند دکتربابایی رو نشر میدی.خسته نباشی واقعا کارارزشمندی میکنی.دستتو میبوسم
پاسخ:
مرسی، لطف دارین شما....
یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت 19:42
تلاش شما را که اسباب اعتلای فرهنگ رفتاری است ارج مینهم و قدر دانم
برقرار باشید
پاسخ:
ممنون از شما و پیغام زیباتون
سه‌شنبه 9 تیر 1394 ساعت 23:55
مرسی.
پاسخ:
خواهش می کنیم.
سه‌شنبه 9 تیر 1394 ساعت 00:21
تصویریش چرا نیست؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
فایل تصویری بزودی آپلود می شود
دوشنبه 8 تیر 1394 ساعت 23:46
سلام /
ضمن تشکر بسیار، ظاهراً لینک دانلود معیوب است (ارور 400).
پاسخ:
سلام
لینک سالم است. لطفا دوباره سعی کنید
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد