دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir
دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد-94/03/25


دانلود فایل صوتی
دانلود فایل تصویری
سختش کن یا سخت کوش باش (Try hard)
چیزی را که بصورت عادی می توانیم انجام دهیم در سخت ترین حالت ممکن با نهایت سختی و بیچارگی انجام می دهیم و از این طریق احساس رضایتمندی داریم و به این وسیله حقارت ها و اضطراب های مربوط به مهاری که دردرون ما هست را نمی بینیم.
درسخت کوش باش هدف و رسیدن به موقعیت مهم نیست بلکه روند دردمندانه و پر از کشمکش که اصلاً لازم هم نیست اهمیت پیدا می کند تا مثل هر رانه ی دیگر اضطراب فرد را کنترل کند.
شکل گیری
بواسطه ی مشاهده ی یادگیرانه از پدر و مادری که خود رانه ی "Try Hard" را دارند و یا نتیجه ی نوازش های مشروطی که در دوران کودکی بواسطه ی سخت کردن شرایط دریافت می کنیم شکل می گیرد.
 
ادامه مطلب ...

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد-94/03/18


دانلود فایل صوتی

دانلود فایل تصویری

رانه ی قوی باش (Be Strong)

قدرت داشتن اگر از وجه بالغ ما و یا کودک طبیعی ما و با حمایت والد حمایتگر ما باشد ویژگی مطلوبی است که برای موفق و خوشبخت بودن به آن نیاز داریم . کسی که قدرت ندارد به عبارت دیگر آستانه ی تحریکش پایین و میزان برانگیختنش بالاست، نمی تواند نیروی روانیش را در حالت "من" مناسب نیروگذاری کند و به سمت چیزی که می خواهد برود. درحالت سالم قدرت یعنی قادرباشیم نیروی روانیمان را تا به انتها برای آنچه که می خواهیم حفظ کنیم و هدفمان را با هراتفاق کوچکی رها نکنیم.

قدرت حقیقی دیده نمی شود. ماهیتی شبیه به آب دارد. می لغزد به پایین ترین سطوح تا رشد ایجاد کند، در مسیرش تمیز می کند و با انعطاف توأم است. درحالیکه فردی با رانه ی "قوی باش" قدرتی نمایشی برای کنترل اضطراب ناشی از مهارها دارد.

شکل گیری

نتیجه ی نوازش های مشروطی است که در دوران کودکی بواسطه ی ابراز نکردن آنچه که در درونمان می گذرد (احساس ٬ نیاز، خواسته ٬عواطف ) دریافت می کنیم.
زبان بدن

ظاهری که شما نمی توانید بفهمید که در درون او چه می گذرد.

رفتارها

فرد با رانه ی قوی باش وقتی درگیر پیش نویس می شود. توپ را در زمین طرف مقابل می اندازد و بیرونی سازی می کند.  به این معنا که اگر از احساسات صحبت می کند عاملی بیرونی مسبب ایجاد این احساس است و او مسئول این حس نیست." توموجودی هستی فلان که منو عصبانی کردی  "٬ "این فیلم حوصله ی آدم رو سر میبره"٬" این برنامه برنامه ی بیخودیه"! برچسب زدن به حل مسئله ختم نمی شود. درالگوی رفتار قاطع که به سمت صلح می رود فرد از نیازها و احساسات خود صحبت می کند. "  من عصبانی شدم از این رفتارت " "من احساس خوبی با دیدن این فیلم ندارم." " این برنامه من رو جذب نمی کنه"

گاهی نیز کلی گویی می کند.  "همسر خوب آدمیه که ... "  " بچه ی آدم حسابی بچه ایه که ... "

 اجازه ی رانه ی Be Strong : صورت سنگی را کنار گذاشته و احساسات٬ نیازها و  خواسته هایتان را با کلام ٬ با زبان بدن ٬ با محبت و با نوازش ابراز کنید.

" به هنگام ملاقات یکدیگر شادمانی و سرور خود را از این ملاقات آشکار سازید." ( حضرت علی علیه السلام )

................................................................................

اجازه ی رانه ی Be Perfect: کار را آن قدر انجام دهید که لازم است.(حد آن را با تحلیل بالغتان تعیین کنید نه با هیجان کودکتان.)

اجازه ی رانه ی please Others : خود را نیز در نظر بگیرید.

................................................................................

افراد با تمایز یافتگی های یکسان با هم وارد رابطه می شوند. فردی با تمایز یافتگی بالا با فردی با تمایز یافتگی پایین ممکن است وارد یک رابطه سطحی شوند ولی این رابطه نمی تواند در دراز مدت امتداد پیدا کند. این به این معنا نیست که اگر رابطه ای مطلوب نیست از اول چنین بوده افراد می توانند رشد وحتی افت داشته باشند!!

باتوجه به تئوری بازی ها کسی با ما بازی نمی کند. آدم ها با وضعیت روانی نسبتاً یکسان با هم وارد بازی می شوند به این معنا که نقش های مکمل هم را در بازی ایفا می کنند.

با تشکر از خانم نازنین ملکوتی بابت خلاصه نویسی این هفته

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد-94/03/11


دانلود فایل صوتی

دانلود فایل تصویری

رانه ی کامل باش (Be Perfect)

مهارها در درون ما به عنوان تصمیم گیری های هیجانی مانع زندگی شاد وعاشقانه هستند بنابراین لازم است  که کنترل شوند ولی نه بوسیله ی رانه ها! رانه هایی که برای نادیده گرفتن اضطراب  حاصل از مهارها٬ بعنوان پیام هایی که از محیط دریافت می کنیم که کاملا نتیجه ی آموزش ویا تربیت نابجاست ٬مانع خودشکوفایی می شوند همچنین حضوردریک رانه سبب تقویت پیش نویس می شود.

درمورد رانه ی " کامل باش " بقای فرد ویاکنترل اضطراب او مشروط به بی نقص بودن اوست.

این رانه با تحقق خود و حرکت بسوی کمال متفاوت است . تحقق خود در روند همه یا هیچ (صفریا یک ) ومعطوف به هدف نیست.  " کامل باش " عملکردی است برای کنترل اضطراب و معطوف به موقعیت  درواقع نوعی مکانیسم دفاعی ناخودآگاه است.

شکل گیری رانه ی "کامل باش"

رانه ی " کامل باش "  دردرون کودکی که تحت رفتار والدین یا شرایط موجود (مثلا نیازهایش دیده نشده یا ترتیب تولدش به شکلی بوده که مورد توجه قرار نگرفته یا تحت تاثیر جنسیتش در بستری که متولد شده تحقیر شده است یا پدرومادرآنقدردرگیر بودند که به او توجه نکرده اند یا شاهد دعوای والدین بوده ) مهار "نزدیک نباش" ویا "مهم نباش" ویا "وجود نداشته باش" را دارد ودرصورت داشتن عملکردی بی نقص بشدت مورد توجه پدر٬ مادر یاجانشین روانی آنها قرارمی گیرد (نوازشهایی وابسته به انجام او) ویا بواسطه ی مشاهده ی یادگیرانه از پدر ومادری که خود رانه ی " کامل باش " را دارند شکل می گیرد٬ در چنین شرایطی کودک یاد می گیرد که "- ترین" وسیله ایست برای بقا!! کودکی که مهاردر درون او شکل گرفته با یک درد درونی زندگی می کند که برایش رنج آور است بنابراین تصمیم می گیرد با کامل بودن روی این درد درونی را بپوشاند.

تفکرات مربوط به رانه ی " کامل باش "

فرد کمال طلب پیرو نگاه همه خوب یاهمه بد ٬همه یا هیچ وصفرویکی است.همه چیز باید کامل باشد.

من خوبم اگر کامل باشم .

وقتی بی نقص باشم دیگران منو دوست دارن .

اگر کسی از من اشتباهی ببینه طرد خواهم شد.

اگر موضوع یا موقعیتی بهترین نباشه دیگران راجع به آدم حرف بد میزنن.

آدمهایی که اشتباه میکنن از ارزش می افتن.

هیجانات مربوط به رانه ی " کامل باش "

اگر چیزی کامل نباشد نسبت به آن احساس بر انگیختگی پیدا کرده و آن را کنار می گذارد وممکن است با دیگران بازی عیب جو را آغاز کند( تو بدی من خوبم ) در صورت ادامه ی این روند در طول زمان فرد دچار خودشیفتگی (Narcissism) می شود در واقع ازاین پوسته ی خود شیفتگی برای ندیدن حقارتهای درونش استفاده می کند.

احساس رضایت فرد در مورد خود نیزصرفا تحت تاثیر بی نقص بودن اتفاق می افتد.مادامی که فکر می کند کامل ترین است حال خوبی را تجربه می کند.

 

آیا کاملترین وجود دارد؟؟

هیچ موقعیت کاملی وجود ندارد هرگز ما نسبت به خودمان و آنچه که هستیم کامل نیستیم . ما سعی می کنیم تحقق خود داشته باشیم و بهتر شویم ( شخص فرارونده در حال بهتر شدن است ). درهر شرایطی برای بهترین بودن نهایت تلاشمان را می کنیم ولی بیاد داشته باشیم که کاری که انجام می دهیم  کاملترین نیست.

تاثیر رانه ی " کامل باش " روی زبان بدن

زبان بدن شسته رفته ومرتبی دارند. هنگام صحبت کردن در کنار کلام برای نشان دادن مقصودشان خیلی از زبان بدن استفاده می کنند.

تاثیر رانه ی " کامل باش "  در رفتار

کاررا سخت می کنند ودر نهایت احساس رضایت نمی کنند بدلیل وجود گوشه های لب پر و یا بدلیل عدم دریافت تایید کافی احساس نقص در عملکرد خود می کنند.

در برابر انتقاد یا با خودشان بد می شوند ویا با منتقد.

 افرادی که اختلال وسواس دارند درکنار زمینه ی ژنتیکی وزیستی  تحت تاثیر رانه ی "کامل باش" هم هستند.

OCD (Obsessive-Compulsive Disorder) وسواس فکری یا عملی تکرار برای مطمئن شدن از بی نقص بودن مسئله است.

شکل گیری مهار: بخش اعظم مهاردر مرحله ی غیر کلامی (پیش کلامی - زیر1 یا2 سالگی ) درما شکل می گیرد وبعد درمرحله ی کلامی با توجه به پیامهایی که دریافت می کنیم در درون ما متبلور (Crystallize) می شود.تصمیمی که منجر به شکل گیری مهار می شود در سطح تحت ناخودآگاه وبیشتر ناخودآگاه است وما خیلی از آن آگاه نیستیم.

فعال شدن مهار: ما همیشه درگیر پیش نویس نیستیم.تحت تاثیر فشارجسمی ٬روانی ٬عاطفی ٬شغلی ٬تحصیلی (هر آنچه که به عنوان تنش (Tension) آن را تجربه میکنیم ) زمان انتخابهای مهم وموقعیتهای حساس  درما اضطراب بوجود می آید اضطرابی حاصل جابجایی آن موقع و آنجا با برداشت ما از واقعیت اکنون واینجا که مارا درگیر پیش نویس می کند.

 ممکن است درگیرپیش نویس شدن جنبه ی ارتباطی داشته باشد و در ارتباط با افراد خاصی ویا وابسته به موقعیت خاصی ما را درگیر کند.بستگی به این دارد که تصمیم پیش نویسی را در زمان کودکی در چه شرایطی اتخاذ کرده ایم.

(فرد خود یافته که خرد را تجربه میکند تحت فشار بالا پیش نویس را تجربه نمی کند درحالیکه فرد نوروتیک وعصبی که دوران کودکی پرتلاطمی داشته و یا خود را نمی شناسد با کوچکترین فشاری درگیر پیش نویس می شود. این فرد با خودشناسی ( من چه کسی هستم ؟ اجزای روانیم چی هستن؟ منشاء هیجاناتم از کجاست؟) وآموزشی که به خود می دهد تا آن موقع و آنجا را با اکنون واینجا جابجا نکند کم کم و به آهستگی در فشارهای بالاتر هنوز در حالت روانی مناسب است ودرگیر پیش نویس نمی شود.)

فعال شدن رانه: 0.5 تا 1 ثانیه طول می کشد تا رانه ی اصلی ما برای پوشاندن مهار فعال شود که حاصل آلودگی  بالغ به والد است وما رادر تعادل روانی ناسالم ومرضی نگه می دارد. بدون آگاهی وآموزش و نهایتا آلودگی زدایی (Decontamination) درزندگی عادی احساس بدی از دلهره ٬ اضطراب ٬ ناخوبی و حال بد را تجربه می کنیم.

"آموزش بهترین چیزی است که می تواند عقل را از نادرستی ها پاک کند." (امام علی علیه السلام)

صائق های زیستی یا غریزه ی زندگی و مرگ که ما با آنها بدنیا می آییم متفاوت از رانه ها هستند. تعامل بین غریزه ی زندگی و مرگ همچون هوای سرد وگرم که باهم جابجا شده وتولید باد را به همراه دارند در ما انرژی حیات ایجاد می کنند. (هیچگاه غریزه ی مرگ برزندگی غلبه پیدا نمی کند مگر زمان مرگ واقعی).

 

انسان برای بقا نیاز به نوازش دارد نوازش غذای روزانه و واحدی از شناخته شدن است بهمین دلیل نوازش غیر مشروط بطور دائم باید وجود داشته باشد رانه ها نوازش های مشروطی است جهت تامین بقا البته هر نوازش مشروطی نامناسب نیست تربیت ومتمدن شدن وبروز رفتار مناسب واتیکت نتیجه ی نوازشهای مشروط است به شرطی که نوازشهای غیر مشروط بطور دائم نسبت به بودن (being) کودک وجود داشته باشدونوازشهای مشروط با توجه به کارها (Doing) کودک زیاد یا کم شوند."بودن" و "انجام دادن" با هم متفاوتند.در مسئله ی تربیت ٬ رفتار کودک مورد نقد قرار می گیرد نه وجود او.

با تشکر از خانم نازنین سادات ملکوتی بابت گردآوری این مطلب

 

124 نکته برای ایجاد رابطه بهتر


ارسال پستی کتاب 124 نکته برای ایجاد رابطه بهتر
نوشته لوری وایس
ترجمه دکتر علی بابایی زاد

انتشارات: ذهن آویز

قیمت روی جلد 11,000 تومان
برای سفارش کتاب به آدرس www.Psychoseries.ir رفته و از قسمت سمت راست صفحه مجموعه مورد نظر خودتان را سفارش دهید.

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد-94/03/04


دانلود فایل تصویری

دانلود فایل صوتی

دلایل مقاومت در مسیر تغییر

درمسیر تغییرچندین نوع ترس٬ تنش و نگرانی در درون ما بوجود می آید که سبب مقاومت دربرابر تغییر هستند.

- احساس اصلی

یکی از دلایل مقاومت و کنار کشیدن در روند تغییر عدم علاقه ی ما برای نفوذ به سطح احساسی خود و شناخت احساس است. بهتر است احساس اصلی خود را بشناسیم و برای آن اسم بگذاریم. شناخت احساس در لحظه کمک می کند که با خود ارتباط برقرار کنیم.

- تفکر پشت احساس

تحلیل اینکه پشت این حس نامطلوب چه فکری است؛ آیا این فکر٬ فکری است منطقی یا غیر منطقی؟ فکری است مربوط به بالغ و اکنون و اینجا یا فکری است حاصل آلودگی بالغ به والد یا کودک و یا تفکرات پیش نویسی ما؟

پس از تحلیل تفکرات خود گام بعدی تصحیح فکر ناکارآمد است.

- واکنش دیگران

در شرایط قبل از تغییر٬ عکس العمل دیگران هر چند منفی قابل پیش بینی بوده است ولی در شرایط جدیدی که قصد ایجاد آن را داریم نگران واکنش های جدید اطرافیانمان هستیم به همین خاطر باید قدم به قدم جلو برویم و در عین حال در صورت مواجهه با عکس العملی که آن را پیش بینی نمی کردیم ازطرف مقابل درخواست وقت کرده تا پاسخ مناسبی از طریق بالغمان داشته باشیم. پاسخی عامل  (proactive) نه واکنشی. همه ی ما ترجیح می دهیم که دیگران با بالغشان با مارفتار کنند ولی شاید طرف مقابل بدلیل رفتار نامناسب گذشته ما دچار رنجش یا خشم باشد و  واکنش مناسبی ندهد درچنین شرایطی نباید دچار یاس و ناامیدی شویم .

- پیامدهای رفتار خود

وقتی کاری را انجام می دهیم هرچند ناسالم و بازی گونه از پیامدهای آن آگاهیم ولی با تغییر رفتار با دو نوع پیامد مواجه می شویم. اول پیامدی که خود رفتار فرد دارد و دوم پاسخی که دیگری به این رفتار می دهد که نمی توانیم آن را مدیریت کنیم. به یاد داشته باشید که در راه تغییر گام های طفل نو پا را داشته باشید. هیچ گاه ندوید. همیشه آرام آرام حرکت کنید تا پیامد قابل پیش بینی تر باشد و ترس از پیامد کم شود.

- تکرار تجربه ها

اگر ترس از تکرار تجارب داریم بررسی کنیم که چقدر رفتارمان متفاوت است. ارتباط پدیده ای پویاست بین دو موجود پویا. توجه داشته باشید که عامل 50 % از تجربه های گذشته خود ما هستیم. اگر در کارهایمان اشتباه می کنیم یا نتیجه ی دلخواهمان را کسب نمی کنیم نباید دیگران را  مقصر بدانیم. روشمان را باید تصحیح کنیم. با تغییر رفتار خود می توانیم تجارب جدیدی داشته باشیم.

- بایدهای نابجا

بایدها و نبایدها زندگی را ویران می کنند. در راه تحلیل مقاومت باید و نبایدی وجود ندارد. سعی کنیم حقیقتی را که در حال رخ دادن است درک کنیم.

- ازدست دادن آرامش موجود

اگر آرامشی که ما ترس از دست دادن آن را داریم آرامشی سالم بود موجب برانگیختگی ما نمی شد. ترس از این که ما قادر به تغییر شرایط هستیم یا نه تنها با اقدام عملی ازبین می رود. با گام های طفل نوپا جلو می رویم. گاهی هم زمین خواهیم خورد. ولی برمی خیزیم و در مسیر تغییر به حرکت خود ادامه می دهیم.

نقطه ی مقابل مقاومت٬ طرح اقدام است. یعنی ایجاد روشی که طی آن به سمت چیزی حرکت کنیم که گمان می کنیم برای ما٬ دیگران و دنیایمان بهتر است و نتیجه ی آن رسیدن به مرحله ی استراحت و رضایت حلقه ی تغییر گشتالت است. مراحل ایجاد طرح اقدام آمادگی روانشناختی و تعیین هدفی واضح٬ روشن و دقیق است. در طرح اقدام باید ببینیم چه می خواهیم نه چه نمی خواهیم.(فرد برنده آگاه است که دقیقاً چه می خواهد. حال آن که بازنده یک عمر می داند که چه نمی خواهد.) سپس اولین مرحله را تعیین کنیم و تصمیم بگیریم چطور می خواهیم اولین مرحله را انجام دهیم و به چه مهارت هایی نیاز داریم و به دنبال کسب مهارت ها باشیم. در گام بعدی زمان اقدام را تعیین کنیم و فضای مناسب را برای آن ایجاد کنیم. پاداشی برای خود تعیین کنیم و سپس گام های بعدی هدف را مشخص کنیم.

با تشکر از خانم نازنین ملکوتی  بابت خلاصه نویسی این هفته