X
تبلیغات
رایتل



تبدیل آنچه که اکنون هستیم به چیزی متفاوت تر برای ایجاد حالی بهتر و استمرار آن تا پایان عمر تا در دهه ی آخر٬ خردمندی که نتیجه این خودشناسی خواهد بود با ما عجین شود و همچون پیری خردمند این دنیا را بدرود بگوییم.
تغییر نیاز به کار فردی دارد.
برای شروع تغییر و ایجاد آینده ای بهتر، تحلیل گذشته و آوردن آن به زمان حال لازم است.
" کسی که عاقل است از دیروزش عبرت می گیرد وآن رابرای خودش آشکار می سازد. "  (امام علی علیه السلام)
در روان درمانی از نوع تحلیل رفتار متقابل گذشته(زمان کودکی - آن موقع وآنجا )  را به زمان حال آورده٬ بررسی وتحلیل می کنیم تا دراکنون و اینجا با واکنش مناسبتری به واقعیت خود٬ دیگران و دنیایی که در آن قرار داریم زندگی شادمانه تر و پرسودتری  در راه تحقق خود داشته باشیم به عبارت دیگر با ایجاد تغییر وعدم تکرار اشتباهات به سمت آینده ای بهتر حرکت می کنیم. اگر گذشته را آشکار نکنیم از مغز ما پاک نمی شود بلکه در ناخودآگاه ما سرکوب شده با تحریف اکنون واینجا٬ ما را از زندگی کردن باز می دارد.
حلقه تغییر گشتالت (Gestalt Change Cycle)
 
مرحله اول : برانگیختگی
نقطه شروع تغییر٬ ازنگاه به خود است اینکه چه احساسی٬ چه فکری دارم؟ روابطم چطوراست؟ اینجاست که نشانه ها بروز می کنند.
اولین نشانه احساسات ناخوب٬ احساساتی همچون ناشادی٬ ناخوبی٬ غم٬ ترس٬ خشم٬ نفرت٬ انتقام٬ عصبانیت که حواس جسمانی ناخوب همچون گاستریت (ورم معده )٬ التهابات روده ومعده٬ عدم حس راحتی در احشا٬ انقباض در عضلات را ایجاد می کند.
دومین نشانه افکار ناکار آمد که ما را درگیر می کنند. گاهی بصورت نشخوار فکری و گاهی نیز بصورت تعمیم افراطی و به راه حلی ختم نمی شوند. توجه داشته باشیم که بسیاری از تفکرات ناکارآمد برای ما مأنوس بخود(Egocentric) هستند و خیلی آن ها را درک نمی کنیم.
با فکر کارآمد یا تفکر نظام مند به تعیین مسئله ونهایتاً به ایجاد راه حل می پردازیم. (توجه داشته باشید که احساسات فرد مسئله نیست، احساسات نتیجه وجود مسئله است.)
سومین نشانه اختلال درروابط بین فردی(خانواده٬ دوستان٬ اطرافیان)
چهارمین نشانه اختلال دررابطه خود با محیطمان (من وکارم٬ من واهدافم٬ من و جامعه ای که در آن قرار دارم)
زمانی که متوجه می شویم حالمان آن قدر که انتظار داریم خوب نیست، تفکراتمان گاهی اوقات ناسالم است٬ در روابط بین فردی خود دچار مشکل هستیم و باتوجه به ارتباط با محیط و کار و... اندکی دچار افت شدیم می خواهیم که تغییر کنیم.
در مرحله برانگیختگی قادر به تمرکز نیستیم٬ دقیقاً ازآنچه که می خواهیم انجام دهیم اطلاع نداریم٬ تصویر مشوشی از دنیای پدیدارشناسی خود داریم٬ انرژی خود را رو به پایان می بینیم٬ قادر به پیدا کردن گزینه ای نیستیم. با این حال آگاهیم که می خواهیم چیزی را تغییر دهیم.
مرحله دوم: آگاهی
با مطالعه و یا به کمک روان درمانگر به احساسات٬ تفکرات و به روند درونی خود آگاه می شویم. آگاهی یعنی بتوانم بر آنچه که هستم آگاه باشم و بدانم آنچه که هستم برای من چه مسائلی را به همراه دارد؟ این مسائل چطور در روابط درون فردی و بین فردی من و ارتباط من با محیط تاثیر می گذارد. این شناخت بتدریج حاصل می شود.

گاهی افراد از مکانیسم های دفاعی نظیر سرکوب٬ انکار٬ فرافکنی مسئله خود به دیگران و یا واکنش وارونه و نقطه ی مقابل آنچه که هست را اجرا کردن استفاده می کنند برای ندیدن آنچه که مایل به آگاهی به آن نیست.

(پنجره ی جو- هری johari window)

 
 دست زدن بطور ناگهانی به مسائلی که حاصل مکانیسم های دفاعی ناخودآگاه فرد است. مکانیسم های دفاعی او را قویتر و ساز و کارهای دفاعی او را پیچیده تر می کند. در چنین مواردی فرد به امنیت نیاز دارد در ابتدا با نوازش مثبت در جنبه های مثبت فرد احساس امنیت در رابطه را ایجاد کرده و بعد بتدریج درباره موضوع صحبت می شود.
مرحله سوم: بسیج انرژی
با نگاه کردن به خودم٬ دیگران و فضایی که در آن قرار دارم شروع می کنم به رازگشایی کردن ;این رازگشایی کردن و شناخت حاصل از آگاهی انرژی در من ایجاد می کند و این انرژی من را به سمت مرحله بعدی می برد.
مرحله چهارم: انتخاب
در این مرحله انتخاب می کنم که چه کاری می خواهم انجام دهم تا احساس٬ افکار و رفتاری متفاوت داشته باشم از آنچه که تا به حال داشتم که من را برانگیخته و ناکارآمد نگه داشته است. دراین مرحله از منطقه ی امن خود خارج می شویم و کاری انجام می دهیم که احتمالاً با آنچه که تاکنون داشتیم متفاوت است.
مرحله پنجم: اقدام عملی
مرحله ششم: استراحت و رضایت
در مرحله  انتخاب چون می ترسیم انتخابی ناشناخته داشته باشیم و نیز در مرحله اقدام عملی چون نمی دانیم چطور عمل کنیم مقاومت خواهیم کرد. گاهی حتی یک گام به عقب برمی گردیم و مرحله ی آگاهی را انکار می کنیم. تحلیل مقاومت یعنی خودشناسی. دراین حالت باید تحلیل کنیم که چرا تمایل نداریم رفتار دیگری داشته باشیم و چرا نمی توانیم تغییر کنیم؟؟  
دراین حالت نباید بیشتر فشار آورد. اگر بیشتر فشار بیاوریم به مرحله برانگیختگی بازگشته و حلقه را کامل نمی کنیم.
بیاد داشته باشیم که حلقه یک بار نیست مدام تکرارشونده است. بعنوان فردی فرارونده مدام حلقه را طی می کنیم و هر بار بهتر از آنچه که هستیم می شویم و تا آخر عمر دراین حلقه رشد می کنیم.
.........................................................................................................
چسبیدن به یک چیز و نفی علوم دیگر فرد را دچار تعصب می کند. (Dogmatism)
با تشکر از خانم نازنین سادات ملکوتی بابت گردآوری این مطلب

نظرات (7)
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 19:01
مثل همیشه خیلی خیلی ممنونم
پاسخ:
خواهش می کنم
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 14:06
پاسخ:
سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 21:28
سلام می خوام خواهش کنم لطفا بیشتر راجع به
از زندگی چی می خواهیم توضیح بدند جناب بابایی زاد
مرسی
سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 07:52
مرسی از شما خانم .
پاسخ:
سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 02:32
سلام و سپاس
آیا فایل تصویری این بار موجود نیست؟
پاسخ:
سلام
انشاالله بزودی...
دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 15:02
پاسخ:
دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 14:16
سلام وتشکر ویژه
بسیار عالی بودوبازهم ممنون از برنامه خوبتون.
پاسخ:
ممنون
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد