دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir
دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد-94/1/31

موضوع: سوق دهنده ها یا رانه ها (Drivers) و ضد مهار (counter injunction)


ذهن ما لایه ای نازک بنام خودآگاه، لایه ای مواج بین خودآگاه و ناخودآگاه بنام تحت خودآگاه و قسمت عظیم و عمیقی بنام ناخودآگاه دارد

ما تحت تاثیر دو عامل روی پیش نویس قرار می گیریم:

  1.  کش یا Rubber band
  2. افزایش فشار درونی یا محیطی

1 –  آنچه در ناخودآگاه وجود دارد در طی زمان حل نمی شود بلکه وزن پیدا می کند. مهارهایی که وزن پیدا می کنند و در ناخودآگاه معلق هستند، انگار که به این وزنه یک کش وصل کرده اند و هرچیزی که باعث شود این کش در برود، فرد در پیش نویس می افتد و حقارت حاصل از آن مهار را دوباره تجربه می کند. آنچه باعث می شود درون پیش نویس بیوفتیم محرک های محیطی یا درون ذهنی هستند که اصطلاحا کش می گوییم و اگر ای کش در برود توسط مهار کنترل می شویم

2-  فرض کنید که در درونمان یک فشار سنج داریم که فشارهای جسمی، گفتگوهای درون روانی و مسائل محیطی را نشان می دهد و هرچه فشار بالاتر رود امکان اینکه در پیش نویس بیوفتیم بیشتر می شود. فردی که خودشناسی می کند بیشتر این فشار را تحمل می کند ودیرتر در پیش نویس میوفتد. اگر نمودار زیر را در نظر بگیریم، فردی که خودشناسی کرده عمق درگیری او با پیش نویس کمتر می شود و نوسان کمتری هم دارد.

رانه: فرض می کنیم که زندگی ما یک آمفی تئاتر بزرگ است. افراد زندگی ما تماشاچی های این تئاتر هستند. به تعداد این مهارهای ما درهایی برزگ به این آمفی تئاتر باز می شود که پشت این درها بعد از پله های عمیق حجره ای وجود دارد که اژدهایی در آن نشسته. اگر این درها باز شود اژدها بیرون می آید و بلعیدن ما کمک می کند و همه نگاه می کنند. فردی که دچار مهار است باید با تمام وجود این درها را نگه دارد تا باز نشود که البته هم انرژی از ما میگیرد و  هم زمان ما را می بلعد. جنس این درها از رانه یا ضد مهار هست. در واقع پدر و مادر و جانشین روانی همان موقع که به فرزند خود مهار می دهند پادزهر آن را هم به او می دهند اما نه پادزهری سالم ولی این پادزهر در زمان بچگی باعث بقای ما می شود.

در دهه 1970 کشف شد که ما رفتارهایی مشابه از خود نشان می دهیم که همه این رفتارها حاصل 5 رانه هستند.

  1. کامل باش
  2. دیگران را راضی نگه دار (Please Others)
  3. قوی باش
  4. سختش کن (Try Hard)
  5. عجله کن

رانه ها خیلی قابل دیدن هستند و رفتاری کلیشه ای هستند. رانه ها نوازش شرطی هستند. هستی اگر.... میتونی باشی اگر.... که یا مستقیم گفته می شود یا ما در همزادپنداری، درون اندازی یا همانندسازی با پدر و مادرمان که خودشان هم این رانه ها را دارند، در ما هم شکل می گیرند.




دانلود فایل صوتی


دانلود فابل تصویری