دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir
دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

دانلود رایگان برنامه های دکتر علی بابایی زاد

خلاصه، دانلود رایگان و ارسال پستی مجموعه برنامه های دکتر علی بابایی زاد psychoseries.ir

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/24


امروز 93/09/24 برنامه اردیبهشت با حضور دکتر علی بابایی زاد کنسل شد و به جای آن تکرار هفته پیش 93/09/17 پخش شد.

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/17

موضوع:شخصیت و برداشت ما از واقعیت: پیش نویس زندگی - قسمت نوزدهم

مهم نباش: یعنی در سطح مغز هیجانی در دوران کودکی به این نتیجه رسیدیم که آنقدر هم که باید مهم نیستیم. این دقیقا نقطه مقابل عزت نفس است که پایه همه چیز است. عزت نفس یعنی اینکه خودم را نامشروط بپذیرم، خودم را دوست داشته باشم و در جهت رشد ویژگی های مثبت به راههای مثبت قدم می گذارم. کسی که اجازه مهم بودن و دیده شدن را دارد، عزت نفس او از پایه های خوبی برخوردار است. وقتی عزت نفس داریم می توانیم مهم بودن را بپذیریم و نوازش ها را قبول کنیم و بر عکس کسی که مهار مهم نباش دارد، هنگامی که مورد توجه قرار می گیرد، سریعا می خواهد فرار کند و فکر می کند که به او دروغ می گویند. از سوی دیگر عزت نفس با شادی توام است. افرادی که عزت نفس بهتری دارند زندگی شادتری دارند و وجود خود را در این دنیا مغتنم می شمارند و در عین حال به خود اجازه می دهند مورد توجه فردی خاص قرار بگیرند. نیازهای خود را می شناسند و خواسته های خود را می دانند. می توانند آرزوهای بزرگ کنند و راحت تر به دیگران نزدیک می شودند و فردی خود شکوفا هستند و وارد هرکاری نمی شود و با هر کسی دوست نمی شود و از خود محافظت می کند و بحران های زمانی زندگی خود را شادمانه و با تعادل پشت سر می گذارد. برعکس کسی که دچار مهار مهم نباش است، تایید طلب و بی هویت می شود و در بحران های زمانی زندگی خود درگیر می شود و فاجعه می سازد.

غرور: واکنشی وارونه به مکانیسم دفاعی ناخودآگاه می باشد که در تضاد با آنچه در درون ما سرکوب شده است. (Reaction Formation) انسان مغرور باید مدام با کارهایی که می کند، موقعیت هایی که ایجاد کرده و القابی که دارد، دیده شود. در حقیقت عزت نفس او خدشه دار است و باید توسط عوامل بیرونی دیده شود و روی آن ها بیش از حد تاکید دارد.

رادیو سلامت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/17

رادیو سلامت-برنامه زندگی جاریست-دکتر علی بابایی زاد
موضوع: ساعت بیولوژیک بدن


ساعت بیولوژیک(زیستی) بدن
تمام تلاش مغز ما متمرکز بر بقا هستش که بقا بر دو محور زنده ماندن و تولیدمثل می چرخد و در این میان ساعت زیستی بدن دارای اهمیت می باشد .
ساعت زیستی بدن (یا همان ساعت بدن) یک ریتم شبانه روزی برای تنظیم فعالیت های زیست شیمیایی بدن و عملکرد انسان است و موضوعی است که در تمام گیاهان و جانوران وجود دارد.

مادامی که ریتم رفتاری ما (فعالیت های روزانه و ساعت خواب و بیداری) با ریتم طبیعی مغز(ساعت زیستی بدن ) هماهنگ باشد نتیجه بهترین عملکرد طبیعی بدن نظیر بهترین متابولیسم ،بازده بالای قلب ،ترشح منظم غدد درون ریز ، بازده و تمرکز مناسب مغز ، سطح انرژی مناسب و به طور کلی سلامت جسمی خواهد بود و متعاقباً سلامت روانی نظیر قدرت کنترل تکانه و خلق بالا را به همراه خواهد داشت.
ولی عدم هماهنگی فعالیت های روزانه با ساعت بدن در تمامی موارد فوق اختلال ایجاد می کند و مشکلات جسمی و روانی را ناشی می شود و چند دهه ی زیستی سریع تمام شونده ی ما سریع تمام شونده تر خواهد شد!
عوارض عدم هماهنگی ریتم روزانه با ساعت بدن :
1.پایین آمدن بازده و تمرکز مغز و کاهش توانایی حل مسأله و پاسخ بالغانه در موقعیت ها
2.آستانه ی تحریک و قدرت کنترل تکانه کم می شود. مثلاً در موقعیت تصادف رانندگی نسبت به شرایط نرمال زودتر عصبانی می شویم.
3.اختلال در ترشح هورمون ها و متابولیسم بدن که باعث تجمع چربی در بدن و چاقی و نیز افزایش استعداد انسان برای بیماری های قلبی-عروقی و دیابتیک می شود.
دلایل برهم خوردن ریتم :
1.انواع بیماری های مؤثر بر خواب ( زیستی و روانی )
2.سبک زندگی نظیر شیفت های کاری شبانه ، مسافرت های با مسافت طولانی( چند نصف النهار فاصله) ، فعالیت های روزانه ی ناهماهنگ با ریتم نظیر کار با لپ تاپ و گوشی موبایل در ساعات آخر شب

تنظیم وهماهنگ کردن ریتم روزانه با ساعت بدن :
توانایی خودتنظیم گری : یعنی ما بتونیم رضایتمندی کوتاه مدت را به نفع رضایتمندی بلند مدت به تعویق بندازیم .
در مورد هماهنگ کردن ریتم روزانه با ساعت بدن، خود تنظیم گری شامل رفتارهای روزمره ی ماست مثل ساعت خواب وبیداری ، غذا خوردن ، ورزش کردن و بر خود هیجان وارد کردن که این رفتارها به طور عمده در سطح خودآگاه ما و در کنترل و اراده ی خود ماست و به شیوه ی استفاده ی ما از ساعات شبانه روز بستگی دارد . مثلاً اینکه ما در ساعات نزدیک به خواب فعالیت ورزشی داشته باشیم ، یا دارو یا غذای بخصوصی مصرف کنیم ، یا هیجانی به خودمون وارد کنیم ، و یا از لپ تاپ و تبلت و گوشی همراه استفاده کنیم ( به دلیل نور روشنی که از این دستگاه ها منتشر می شود ) ، این موارد باعث ترشح هورمون هایی در بدن ما می شود که ساعت خواب ما را به تعویق می اندازد و ریتم را به هم می ریزد .
پس با اجتناب از موارد فوق و ایجاد هماهنگی بین ساعت زیستی بدن و رفتارهای خودتنظیم گرایانه ( که انتخابات ما در طول شبانه روز هست ) زندگی سالم تر ، طولانی تر و لذت بخش تری خواهیم داشت .

 در مواردی که عدم هماهنگی به صورت بیماری و یا اختلال خواب بروز می کند مراجعه به روانپزشک و یا کلینیک خواب ضروری است.

 با تشکر از آقای فرشاد مبینی بابت گردآوری این مطلب
دانلود فایل صوتی

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/10

موضوع:شخصیت و برداشت ما از واقعیت: پیش نویس زندگی - قسمت هجدهم


موفق نباش یک الگوی ذهنی سطح هیجانی و احساسی در سطح کودک است که مانع رسیدن ما به آنچه می خواهیم می شود. موفق نباش می تواند در ارتباطات خودش را نشان دهد. می تواند با مهارهایی مثل نزدیک نباش، متعلق نباش و خودت نباش همراه باشد و نتیجتاً ارتباطات ما را به سمت تباهی بکشاند. همچنین موفق نباش در ارتباط با شغل همراه با مهم نباش می تواند باعث از دست کشیدن از کار شود و در شیوه برخود با سلامت نیز مرتبط می باشد.

موفق نباش در حالت معکوس: از بیرون آدم موفقی  بنظر می رسد ولی از درون احساس رضایت ندارد و دائما مضطرب است و تلاش بسیاری برای موفقیت تام در هر زمینه ای انجام می دهد. این چنین فردی برعکس آنچه در سطح ناخودآگاه سرکوب شده، در سطح خودآگاه فکر و احساس می کند و می خواهد اثبات کند که بهترین، بی اشتباه ترین و موفق ترین است.

قرارداد درمانی: روشی برای تغییر از طریق بالغ بصورتی که فرد قرارداد واضح و مشخصی را برای فعالیتی مشخص تعیین می کند تا به موفقیت نسبی برسد و خود را متعهد می کند تا کار را به پایان برساند. قرارداد باید گام به گام و پله به پله باشد. ابتدا فرد نیازها و خواسته ها و پس از آن مدت و میزان انجام فعالیت مرتبط با آن خواسته و محدوده زمانی انجام آن  را مشخص می نماید و گام های بعدی را تعریف می کند و پس از گذراندن عملی مراحل کوچک و دریافت پاداش مربوطه، به مرور به خود باوری و جدیت لازم جهت استمرار و پیگیری اهداف خود نائل خواهد آمد.

درمان با تصمیم گیری مجدد(Redecision Therapy):

در این روش که توسط متخصص بر روی فرد قابل انجام می باشد، روان درمانگر به سطح هیجانی کودک رفته و با بازیابی خاطرات مرتبط با مهار مربوطه و جایگزینی تصمیم ناکام کننده با تصمیم جدید سعی در تغییر باور فرد نسبت به عملکرد خود می کند.

نظریه شغلی-تحصیلی جان هالند:

یکی از نظریه های شغلی تحصیلی نظریه جان هالند(John Holland) است که افراد را در یکی از شش تیپ، واقع‌ گرا، معنوی (جستجوگر)، هنری، اجتماعی، متهور، و قراردادی طبقه‌ بندی کرده است. 


1- دانشمند و تحلیل گر (علاقمند به کارهای علمی) در مقابل متهور (علاقمند به کارهای بازاری و پر ریسک)

2- هنرمند (علاقمند به بروز خلاقیت) در مقابل سنتی ( علاقمند به کارهایی در قالب و چارچوب: حسابداری)

3- اجتماعی (علاقمند به کار در اجتماع: مشاور) در مقابل واقع گرا (علاقمند به کار با ماشین و ابزار:مکانیکی)


این تیپ شناسی با انجام تست امکانپذیر است. از طریق لینک زیر میتوانید بعد از انجام تست خلاصه ای از نتایج را به زبان انگلیسی دریافت کنید:  

http://personality-testing.info/tests/RIASEC.php 


دانلود فایل صوتی  

 

 

برنامه اردیبهشت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/03

موضوع:شخصیت و برداشت ما از واقعیت: پیش نویس زندگی - قسمت هفدهم 

 

موفق بودن یعنی رسیدن به هدف و خواسته خود و در نهایت داشتن احساس رضایت از آن. بنابراین باید بدانیم چه می خواهیم، سپس هدف گذاری کنیم و بتوانیم بهدف خود برسیم و در نهایت احساس رضایت داشته باشیم. (مثال: اگر کودک در چشمان والدین خود دائما اشتباه کند، کودک نسبت به عملکرد خود دچار شک و تردید می شود و اعتماد بنفس خود را از دست می دهد.)

عزت نفس، اجازه خود بودن و وجود داشتن است و با بودن ما در تماس است؛ اما اعتماد بنفس موردی است. مانند زمین حاصلخیزی که آماده کاشتن هرچیزی باشد. زمین حاصلخیز: عزت نفس کاشتن محصول: اعتماد بنفس.

فردی که دچار مهار موفق نباش است آنقدر از شکست میترسد که کاری را شروع نمی کند؛ فکرمی کند کار را باید انجام می داده و کار او مهم نیست؛ خودش را دست کم می گیرد؛ فکر می کند اگر از کار خود احساس رضایت داشته باشد در ادامه کار دیگری انجام نخواهد داد؛ اگر به موفقیت برسد احساس رضایت ندارد؛ ازین شاخه به اون شاخه می پرد؛ از موفقیت ترس دارد چون باید خلاف پیام های والد و علیه خود عمل کند. چنین فردی در فضایی بزرگ شده که هر مهارت و کاری که می خواهد انجام دهد، هر واکنشی که می خواهد نشان دهد، از جانب والدین با رفتارهایی روبرو می شود که نشان می دهد موفق نشده است. (مثال: از اشتباه اندک کودک خود فاجعه می سازند. در واکنش به کار کودک می گویند: زحمتتو که کشیدی دیگه ولش کن؛ نمیتونی، بده من انجام بدم؛ بقیه بهتر از تو می دونن؛ همیشه خرابکاری. دادن پیام هایی از قبیل: آدمای پولدار آدم های خوبی نیستن، دانشمندها آدمهای پرافاده ای هستند.

 


دانلود فایل صوتی


رادیو سلامت-دکتر علی بابایی زاد- 93/09/03

رادیو سلامت-برنامه زندگی جاریست-دکتر علی بابایی زاد 

 

موضوع: خداحافظ گذشته 

 

            از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن             فردا که نیامدست فریاد مکن

             بر نآمده و گذشته بنیاد مکن                 حالی خوش باش و عمر بر باد مکن 

زندگی چند دهه زیستی سریع تمام شونده است، مسائل مربوط به گذشته که با حقیقت آن زمان یکی نیست، در زمان حال تجربه می کنیم و به نگرانی نسبت به آینده تبدیل می کنیم و باعث می شود زیستن حقیقی را تجربه نکنیم. برداشت از گذشته حقیقت نیست، بلکه برداشت ما تحت تاثیر عواملی بوده که الان وجود ندارد.


دانلود فایل صوتی